mandag den 16. oktober 2017

Togbøger og om ændrede læsevaner


Sådan der er der rigtig mange, der ser mig lige for tiden. Hvis man følger mig på instagram, vil man have opdaget et nyt og nærmest dagligt fænomen: togbog. Jeg læser nemlig rigtig meget i toget for tiden, og faktisk nærmest kun der. Det er nemlig der, hvor jeg læser for min egen skyld. Ikke for studiet, hvor jeg skal igennem for at se, om jeg skal bruge den til specialet, eller mere teoretisk anlagte tekster om karrierekompetencer. Ikke til praktikken, hvor jeg skal være opmærksom på de mindste korrekturdetaljer, eller gå ned i de små og større detaljer for at redigere teksten eller strukturere den. Jeg skal ikke beholde det store overblik, eller forholde mig til, om det er en pressetekst. Jeg kan læse for min egen skyld og vælge præcis den bog, jeg har lyst til, når jeg står foran min bogreol om morgenen. Det er faktisk det, der gør, at jeg kan holde gang i bloggen, for som mange spærger mig om for tiden: hvornår får du tid til at læse og blogge?

Svaret er ganske enkelt i toget. Jeg har halvanden time i toget mellem Odense og Aarhus og jeg bruger den tid på at lave noget af det, jeg allerbedst kan lide. Jeg vælger bøgerne lidt på må og få, alt efter hvad jeg føler mig i humør til at læse. Og så efter hvad jeg kan bære på, for det er ikke optimalt med en alt for tung bog. På en god dag kan jeg næsten læse en bog færdig på den tid, togturen tager frem og tilbage. Især når der er forsinkelser. Jeg tager toget fra Odense om morgenen længe for morgensolen titter frem og jeg klemmer mig ind i myldertidens overfyldte tog på vej tilbage igen. Og i løbet af de sidste to måneders tid, har jeg faktisk fået læst en del mere end jeg nok troede, jeg ville. Jeg har læst alt fra klassikere til YA, fantasy og realistisk fiktion og når jeg en gang i mellem for eksempel vælger at bruge togtiden på at skrive blogindlæg, så hører jeg lydbøger imens. Jeg har hørt rigtig meget Game of Thrones i toget.

Og jeg har set andre hive en bog op ad tasken og sætte sig til rette. Det er aldrig faldet mig ind at spørge ind til, hvad de læser eller hvad de tænker om bogen. Der er heller ikke nogen, der har spurgt mig. På fineste vis sidder vi i hver vores lille univers på en fælles togtur. Jeg er overrasket over, hvor godt det faktisk fungerer for mig, for jeg plejer at blive køresyg på ingen tid bare af at være på facebook på min telefon, når jeg kører i bus eller i bil. Men jeg har ikke det helt samme problem, når jeg sidder i toget. Det er vigtigt for mig, har jeg fundet ud af, at nyde og læse bare for hyggens skyld. I de sidste par år har studielæsningen fyldt rigtig meget, men jeg havde samtidig mere fritid og mere kontrol over min tid. Min hverdag er noget anderledes nu, mens jeg er i praktik. (Vi taler slet ikke om, hvordan det kommer til at gå til foråret og specialeperioden!) Jeg har elsket at læse lige så længe, jeg kan huske og min togtid er den tid, jeg har sat af til det.

Så I kan godt se frem til mange flere togbøger på instagram indtil jul. For jeg nyder faktisk at bruge den tid på mig selv. Om det så er lige er blogindlæg eller læsning, så er min togtid i høj grad blevet min eneste læsetid. Når jeg kommer hjem er jeg for træt, eller har andre ting, der skal gøres. Og jeg forsøger at opretholde et nogenlunde socialt liv ved siden af, selvom jeg aldrig rigtig er hjemme for tiden. Min udsigt i toget ser for det meste sådan her ud og jeg nyder det.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

 

Template by BloggerCandy.com